27 Nisan 2015 Pazartesi

İsmail Aybey - Peygamberimizden Eğitim Metodları

İsmail Aybey - Peygamberimizden Eğitim Metodları

İsmail AYBEY

 

Nisan ayı boyunca, Alemlere Rahmet olarak gönderilen Peygamberimizle ilgili değişik etkinlikler düzenlendi. Yazılı ve görsel medyada da onun güzel ahlakı anlatıldı.
           
Şüphesiz ümmet olarak, onun anlatmak bizim vazifemiz olmalı. Onu anlatmalı, şayet anlatamıyorsak onu güzel anlatan kitapları, eserleri okumalı, okutmalıyız.
 
            Her şeyin en doğrusunu, en güzelini uygulayan Peygamberimiz, eğitimde de en güzel metotları kullanmıştır. Bilhassa eğitimcilerin, Peygamberimizin metotlarını uygulamaları, hem kendileri için hem de hitap ettikleri kitleler için çok faydalı olacaktır.
 
            Bu minvalde, Vahdet Gazetesi Yazarı İlhan ERANIL, “Bir Eğitimci Olarak Peygamber Efendimiz” başlığıyla güzel bir yazı kaleme almış. Yazısından dikkat çeken yerleri maddeler halinde sizlere sunmak istiyorum.
 
1-Peygamberimiz bireysel ayrılıklara önem vermiştir; bu konuda o, insanlara güçlerinin yetebileceği kadar sorumluluk verilmesini istemiş kendisi de öyle yapmıştır. Örneğin, kendisinden en iyi amelin hangisi olduğunu soranlara, durumlarına göre cevap vermiştir. Birine beş vakit namaz kılmandır derken bir başkasına anne ve babana iyilik etmendir, bir başkasına Allah yolunda cihat etmendir diye karşılık vermiştir.
 
2-İyi bir eğitimcinin her şeyden önce kendini sevdirmesi gerekir. Öğretmenini sevmeyen öğrencinin dersi de sevmediği bir gerçektir. Sahabenin onu ne kadar sevdiğine, ona karşı seslenişlerinden anlıyoruz. "Canımız sana feda olsun Ya Resûlallah, anam babam sana feda olsun ya Resûlallah" ifadeleriyle yaklaşılan birisinin o sahabeler üzerindeki etkisinin nasıl olacağını herhalde tahmin edebiliriz.
 
3-Peygamberimiz karşılıklı diyalog, tartışma ve soru-cevap yöntemlerini kullanırdı. Zaman zaman, latife ve şaka yoluyla öğretmeyi kullanmıştır. “Beğenilmek ve takdir edilmek” bütün insanlar tarafından önemsenen bir durumdur. Sosyal bir varlık olan insan, başkalarına kendini beğendirmek, saygın olmak ve saygı görmek ister. Bu ise küçük-büyük herkes tarafından önemsenmektedir.  Çocuklar, neyi doğru, neyi yanlış yaptıklarını büyüklerin beğenisine bakarak tayin ederler.
 
Soru sorarak ilgi uyandırırdı. Anlatacağı konuya dikkat çekmek, merak ve ilgi uyandırmak için soru sorardı. Bir gün sahabelere “Müslüman kimdir, biliyor musunuz?” diye sordu. Onlar da: “Allah ve Resulü daha iyi bilir!” dediler.
 
Yeterince dikkat uyandırdıktan sonra: “Müslüman, diğer Müslümanlar’ın elinden ve dilinden emin olduğu kimsedir” buyurdu.
 
4-Bir konu ile ilgili anlatacaklarının tamamını bir anda anlatmıyor zamana yayıyordu. Dikkat etmişseniz kullandığı eğitim metotları da Kur'an-ı Kerim ile aynılık oluşturmaktadır. İçkinin yasaklanmasında olduğu gibi tedricilik önemli bir metot idi.
 
5-Bir olayı somutlaştırmak, öğrencilerin veya yetişkinlerin anlayacağı seviyeye indirmek eğitimdeki en önemli metotlardan birisidir. Peygamberimiz de örnekler vererek ve hikâyeleştirerek anlatırdı.
 
6-Peygamberimizin metotları arasında en önemlilerinden bir tanesi de yaparak ve yaşayarak öğrenmedir. İnsan duyduğunu unutur, gördüğünü hatırlar ama yaptığını öğrenir.
 
7-Eğitimde önemli konuların altını çizmek ve tekrarlamak, önemli bir öğretim metodudur. Çocuk, tekrarlanan şeylerin önemli olduğunu sezer. Bilgileri zihne yerleştirmek için sıkça tekrar ederiz. Tekrar sayesinde bilgiler kısa süreli hafızadan uzun süreli hafızaya aktarılır ve zihne iyice yerleşir.
 

http://www.gazetegordes.com/kose-yazisi-2913-peygamberimizden-egitim-metodlari.html


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder