5 Mart 2016 Cumartesi

İblis ve insan farkı

İblis ve insan farkı

"Herşeyin Allah'tan, Allah'ın katından, geldiğini bildiğimiz hâlde kendi nefsimizin hatasından Allah'a pay çıkarmamaya edeb denir. Edebin hakîkati budur.

Öyleyse bir yerde "Ben hatalıyım." demek en büyük edebtir.

İblis 'ben haklıyım', Hz. Âdem 'sen haklısın' dedi.

Hz. Allah, Âdem'e yapan yaptıran ben değil miyim, bak şeytan diyor ki 

Allahım yapan yaptıran sensin, isteseydin beş dakikada beni Âdem'e secde ettirirdin, 

Neden "Sen haklısın." diyorsun deyince Hz. Âdem Efendimiz: 

"Evet yapan yaptıran sensin ama Sen bütünsün ben parçayım.Parçanın hatasını bütüne atfedemem. Edeb ederim. Edeb ederim. Edeb ederim dedi.


Âdem Aleyhisselâm’ın “Rabbenâ zalemnâ “ diye hatayı kendisine isnadetmesi, İblîs’in “Bimâ agveyteni " diyerek suçu Tanrı’ya yüklemesi bölümüdür Mesnevî'den merak buyuranlar için.

"Kâlâ rabbenâ zalemnâ enfusenâ ve in lem tagfirlenâ ve terhamnâ le nekûnenne minel hâsirîn(hâsirîne).

A'RÂF-23 Ayeti Türkçe Meali: İkisi şöyle dedi: (Hz. Adem ve Havva) “Rabbimiz, biz nefslerimize zulmettik, şâyet Sen bize mağfiret ve rahmet etmezsen, biz mutlaka hüsrana uğrayanlardan oluruz.”

Edeb bir tâc imiş nur-i Hudâ’dan
Giy ol tâcı emin ol her belâdan.” (Yunus Emre)

Senin Hakk katında kader dediğin ancak zulmettiğin kimsenin kaderidir. Senin ise imtihânındır. Edebsizlikten başına gelen her belâdan ötürü de sağa sola kusur bulma, elinin ettiğini çekiyorsundur vesselâm!

Face'den aldım. Sevgili Hayat Nur Artıran hocamızın Mesnevi sohbetinden...

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder